Fokus: Maria ”Biffen” Ahonen
Kvinnan bakom många finska artisters skivomslag heter Maria ”Biffen” Ahonen. Maria är grafiker som kom in i skivomslagsbranschen av en slump. Allt startade då hon träffade artisten Knipi som även han är grafiker. Musikälskaren Maria berättade om sin dröm att en dag få skapa ett skivomslag. Genom Knipi fick hon kontakt med andra artister, bland andra Jonna Tervomaa. Till hennes skiva Viivalla fick Maria göra sitt första omslag. På den vägen startade det år 2001 och 15 år senare är hon en av de mest anlitade konstnärerna i Finland när det gäller att skapa skivomslag.
Skivomslag på heltid
Maria har älskat musik så länge hon kan minnas. Hon utbildade sig till grafker på yrkeshögskolan Arcana där hon utvecklade sin personliga stil. ”Alla finska artister vill ha blommor på sina skivomslag” enligt Maria, men vad som är populärt varierar över tid. Maria är en person som gör allt eller inget. Hon går in till hundra procent för den uppgift som hon har åtagit sig. Det gäller inte bara på jobbet utan även i hennes vardag. År 2014 lovade hon sig själv att under ett helt år inte köpa några nya kläder, inte klippa sig eller färga håret. Det gick över förväntan och året efter blev hon tillfrågad att formge Svinnkampens grafiska profil.
Ett hållbart samhälle
Svinnkampen är en kampanj i Finland som syftar till att minska matsvinnet. Maria blev otroligt tacksam över att bli tillfrågad om att designa kampanjens logotype. Hon skapade en retroinspirerad bild där råvaror ligger korsade över varandra. Hon tycker själv att det är viktigt att vi tar tillvara på jordens resurser och inte slösar i onödan. Trots att hon idag arbetar heltid med att skapa skivomslag hinner hon ändå med att ta sig an andra uppgifter som exempelvis denna från Svinnkampen. Att allt mer musik laddas ner digitalt är inget som har minskat Marias arbetsbelastning, tvärtom. Tack vare digitaliseringen släpps fler singlar och dessa behöver också ett omslag.