Fokus: grafiska designern Mam Foon
Att hitta nya influenser som grafisk designer kan ibland vara svårt. I ett land som Sverige råder gärna ett par, tre trender samtidigt, som de flesta hakar på. Och att gå i andras fotspår gör att man aldrig kommer först. Men den grafiska designern Mam Foon är en riktig världsmedborgare, som slagit mynt av sina influenser från olika delar av världen. Hon reser jorden runt och spanar trender som hon sedan använder i sitt företagande. Förutom att frilansa som grafisk designer med sitt företag Mbf creatives har hon även startat sitt eget livsstilsmärke, Mam Foon.
Världen som källa till både inspiration och kunder
Under sin tid som frilansande grafisk designer tog jobbet henne till världens alla hörn. Genom att jobba med grafisk design i exempelvis Etiopien fick hon nya influenser och infallsvinklar. Idag arbetar hon deltid som frilansare, och designar då för olika målgrupper runt om i världen. Mam Foon trendspanar på olika kontinenter, och kan på så sätt hitta sin egen stil. Risken att någon skulle få exakt samma inspiration blir minimal och hon kan därmed utveckla ett alldeles eget formspråk. Med en bakgrund i både Gambia och Sverige har hon fördelen att kunna knyta samman två kontinenters kulturer och skapa något helt nytt.
Vad vi kan lära av Mam Foon
I Sverige slår trenderna ofta brett igenom i hela samhället, och försvinner lika snabbt som de kom. Genom att bredda sina inspirationskällor kan man skapa smältdeglar som kan ge upphov till nya och intressanta idéer. Med resor, både fysiska och virtuella, kan man öka sin konkurrenskraft som grafisk designer, i den utsträckning man kan omvandla intrycken till nya koncept. För den som inte har möjlighet att resa utomlands, kan en kulturell resa inom landet ske genom att utöka bekantskapskretsen med vänner från olika kulturer och bakgrunder. Med ett öppet sinne och lite kreativitet kan man inte bara få ny inspiration, utan också en ny vän.